Tijdens onze eerste meeting met Veerle Blontrock, strategisch marketingmanager bij Addax Motors, wisten we het meteen: dit bedrijf wilden we mee helpen groeien. De warmmenselijke cultuur, de groene toekomstvisie, de innovatieve aanpak: dit was veel meer dan een klant, dit was een zielsverwant.
Geen groot contentbureau maar een hands-on taalpartner
Veerle: “Ik ken Blue Lines al enkele jaren. Ik liet jullie in verschillende van mijn vorige jobs grote, complexe websites vertalen en werd daarbij altijd goed begeleid door jullie projectmanager Margo. Net toen ik voor Addax Motors een contentpartner zocht, dook Blue Lines plots opnieuw op. Ik zag op een online banner dat jullie naast vertalingen ook copywriting en contentmarketing aanboden. Omdat ik op zoek was naar een vlot inzetbare, betaalbare en persoonlijke partner, was de keuze snel gemaakt.”
Addax Motors: duurzaamheid en innovatie van eigen bodem
Stel je voor: je woont in een stad waar het afval opgehaald wordt door elektrische kipwagens. Waar de wegen en parken onderhouden worden door stille, smalle, elektrische nutsvoertuigen. Waar pakketjes geleverd worden door CO2-vrije bestelwagentjes, die door hun compacte en wendbare configuratie minimale ruimte innemen. Waar bedrijven voor hun goederentransport en logistiek inzetten op elektrische voertuigen. Dit is de duurzame weg waar Addax Motors hard aan timmert.
Veerle is dan ook terecht een fiere ambassadeur voor Addax Motors: “Ik heb vele jaren voor grote ondernemingen gewerkt, maar vond het tijd voor iets nieuws. Toen ik met Addax Motors ging praten, voelde ik meteen: hier ligt de volgende stap in mijn carrière. De oprichters, de missie, de visie, het product: daar wou ik me actief voor inzetten. Omdat Addax Motors nog een erg jong bedrijf was, kon ik zowat marketing from scratch doen, zowel digitaal als offline. Dat leek me een enorm boeiende uitdaging.”
You care about us
Veerle: “Ik had van bij onze eerste brainstorm het gevoel dat er een match was, een klik. Jullie zijn geen groot bureau, wij zijn geen groot bedrijf, en daardoor zijn we onmiddellijk heel persoonlijk gaan samenwerken, met een oprechte interesse in elkaars verhaal. Ik voel dat jullie ons begrijpen en achter ons bedrijf staan. You care about us, om het nog eens in het Engels te zeggen.”
“Er ligt heel veel marketingwerk op de plank en we hebben een erg klein team. Het geeft een goed gevoel om ondersteund te worden bij onze contentmarketing, om een aanzet te krijgen waarop we kunnen voortbouwen. Dat was echt wat ik zocht: een partner die ons vooruithielp zonder dat we tienduizenden euro’s moesten uitgeven. We hebben dan ook geen moment getwijfeld om na een eerste testfase voor onze contentcreatie en -planning verder met jullie in zee te gaan.”
Eerst goede content publiceren, dan inzetten op online ads
Veerle: “Onze commercieel directeur, Daniel Kedzierski, gelooft hard in de kracht van digitale marketing. Ik vind het evenwel belangrijk om eerst sterke content te publiceren en dan pas op SEA in te zetten. Toen we eind 2021 onze marketingbudgetten voor 2022 opmaakten, heb ik er dan ook voor gepleit om voor de contentcreatie en -planning professionele hulp te zoeken. We zijn gestart met een contentkalender voor een kwartaal, bij wijze van test. Het ging heel precies om 10 socialmediaposts en 2 blogs. Zo kon ik het management al snel met concrete resultaten overtuigen van het nut van contentmarketing. We hadden bijvoorbeeld na amper een maand al 200 nieuwe volgers op onze LinkedIn-bedrijfspagina. Dat was een mooie groei.”
“Het grote voordeel van een contentpartner is voor mij de planmatige aanpak: het is helemaal niet zo dat we tussen het vele andere werk door af en toe ook nog eens iets posten. Met een plan denk je veel meer na over de soorten content die je wil publiceren, over je concrete doelen en over je doelgroep. Je probeert aanwezig te zijn in de verschillende fases van de marketingfunnel.”
“Momenteel hebben wij drie pijlers waarrond we content creëren. De eerste is brand awareness: dat is ons verhaal, onze naam, onze Belgische achtergrond, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. De tweede pijler omvat de markt en het product: elektrisch rijden, elektrische voertuigen, nutsvoertuigen, flexibele voertuigen die gemaakt worden voor een concrete toepassing. De derde pijler draait rond activeren: we willen geïnteresseerden dat duwtje in de rug geven om een testrit te maken, om meer informatie te vragen.”
Welke content services levert Blue Lines aan Addax Motors?
- Opstellen van een contentkalender met relevante topics
- Wekelijks een socialmediapost
- Maandelijks een blog
- Contentcreatie in het Engels, door een native Engelstalige copywriter
- Social media advertising
- Campagnes in Google Ads
- Creatieve vertaling naar andere Europese talen: Nederlands, Duits, Frans, Italiaans
- Herschrijven en opfrissen van teksten die door medewerkers van Addax Motors werden geschreven
Native Engelstalige copywriting voor een Europese doelgroep
Al bij onze eerste vergadering benadrukte Veerle dat ze met een native Engelstalige copywriter wilde werken die de automotive en meer bepaald de markt van electric vehicles begreep.
Veerle: “De Engelstalige copywriter die de content voor Addax Motors schrijft, is echt thuis in de markt van automotive en electric vehicles. Ze heeft een commerciële pen maar is tegelijk ook technisch onderlegd. Dat is voor de content van Addax een prima combinatie. Dat onze copy door een native wordt geproduceerd, is voor ons een absolute must. Omdat we een Europees dealernetwerk hebben, is correct en vlot taalgebruik enorm belangrijk. Ik heb zelf meer een economische en mathematische achtergrond, en daarom vertrouw ik taal liever toe aan experts. Onze communicatie mag niet quick and dirty zijn, want dat straalt af op ons imago. Typo’s, een verkeerd gebruik van leestekens in posts: ik hou er niet van.”