Stuur nieuwsbrieven die echt binnenkomen. Met copywriting die doel treft.

Je wil een nieuwsbrief uitsturen die liefst niet ongelezen in de prullenmand belandt? Dan kan je e-mail maar beter opvallen, in die uitpuilende mailbox van je ontvanger. Sterke vormgeving helpt alvast om je boodschap kracht bij te zetten. Net als woorden die raken. Teksten schrijven die overtuigen, harten veroveren, activeren: dat is waar onze copywriters ’s ochtends fluitend hun bed voor uitspringen.

You've got mail!

Voor een goede e-mailing bestaat er helaas geen gouden formule. Het vraagt inzicht in je doelpubliek om met content op de proppen te komen die een meerwaarde biedt. Het vereist ook heel wat flexibiliteit om ondanks de (technische) beperkingen van het e-mailformat een nieuwsbrief op te stellen die spot-on is. Gelukkig zijn er wel een aantal pijlers waar wij als copywritingbureau op steunen om newsletters te schrijven die echt het verschil maken. Om gretig gelezen te worden én te activeren, moet een goede nieuwsbrief:

  1. Lezers nieuwsgierig maken met een pakkende of teasende onderwerpregel
  2. Het doelpubliek in de juiste tone of voice aanspreken
  3. Met relevante content uitpakken
  4. To the point en zorgvuldig gestructureerd zijn
  5. Sterke call to actions bevatten voor een hogere klikratio

Subject line: erop of eronder

Een nieuwsbrief staat of valt met een prikkelende onderwerplijn. Een teasende intro, een krachtig statement of dé hamvraag waar al je inschrijvers van wakker liggen: je hebt maximaal 50 karakters om de lezer te overtuigen om verder te lezen. Zo’n geslepen subject line moet niet alleen de nagel op de kop slaan, er zijn ook een aantal technische valkuilen om rekening mee te houden. Zo zijn er talloze buzzwords waar mail-apps niet van houden, waardoor de kans groot is dat de mail automatisch in de spam-folder zal terechtkomen. Reden te meer dus om fris en origineel uit de hoek te komen! 

Gericht naar jouw doelpubliek met de juiste tone of voice

De lezer in een zakelijke mail aanspreken met 'Hé, jij daar!’ is geen goed idee. Omgekeerd komt ‘Hoogachtend’ in een kleurrijk vormgegeven nieuwsbrief niet bijzonder bruisend over. Een juiste én consequente tone of voice doorheen alle communicatie is voor je bedrijf goud waard. Daarnaast is het belangrijk dat het niet de hele tijd over ‘wij’ of ‘ons’ gaat. Een geslaagde nieuwsbrief richt zich het best zo persoonlijk mogelijk tot de lezer. Een gepersonaliseerde aanhef is daarbij de kers op de taart.

Maak de lezer content met je content

De tekst mag nog zo briljant zijn, als de informatie voor de lezer niet relevant is, heeft je newsletter weinig zin. Een mail met als onderwerp ‘De beste tractors van 2020’ zal - pun intended - bijzonder weinig succes oogsten bij een doelpubliek van rechters en advocaten. Het is dus uiterst belangrijk om interessante en leerrijke content op maat te brengen. Wil je een beter inzicht krijgen in de noden en interesses van je doelpubliek? Vragen staat vrij: je kan het bijvoorbeeld te weten komen via een korte enquête.

Gestructureerd schrijven, en met mate

Een vlammend maar ellenlang epistel, hoe overtuigend ook, gaat onverbiddelijk de prullenmand in. Te lange teksten vervelen de lezer nog voor hij ook maar één woord heeft gelezen. Daarom houd je je content het best zo kort mogelijk. Omdat e-mails doorgaans slechts diagonaal gelezen worden, is het aangewezen om je tekst in een overzichtelijke structuur te gieten, met duidelijke titels en vette highlights. Zorg ook voor een samenvattende preheader tekst: zo weten lezers vooraf welke informatie ze kunnen verwachten. 

Maar wat is nu de ideale lengte voor een nieuwsbrief? Helaas bestaat ook daar geen pasklaar antwoord voor. Tenslotte is het vooral belangrijk dat je je boodschap goed kan overbrengen. Over het algemeen geldt een ideale lengte van 200 woorden, onderverdeeld in niet meer dan drie à vier rubrieken. Neem daar nog een goede titel, een intrigerende inleiding en een passende afsluiting bij en het wordt al snel duidelijk: snoeien is de boodschap! Wil je toch meer informatie met de lezers delen? Dan overweeg je misschien beter om naar een pagina op je website te linken. Wat ons meteen naar het volgende punt leidt.

En… Actie!

Natuurlijk is het niet de bedoeling om eerst een leuke mail op te stellen en vervolgens vruchteloos te moeten zitten hopen dat de lezers de activiteiten van je onderneming voortaan wel in het oog zullen houden. Een geslaagde newsletter activeert en zorgt idealiter voor een hoger bezoekersaantal op je website of meer interesse in je producten. Daarom is niet alleen voortreffelijke copy, maar ook een goede call to action van groot belang. Hoe je dat doet? Niets werkt beter dan een flashy, centraal geplaatste knop met een aantrekkelijk opschrift.

Het staartje aan de a

Om kort te gaan: een wervende en inspirerende e-mailing op poten zetten kan best een uitdagend gegeven zijn. Net daarom is het een goede beslissing om de copywriting aan onze professionals toe te vertrouwen. Bij Blue Lines zetten we met plezier de puntjes op die i. Of liever: hangen we het staartje aan de a. Geen flauwe, maar bruisend geschreven newsletters die écht binnenkomen en opbrengen. 

Heb je contactlijsten in verschillende talen? Prima, onze getalenteerde vertalers kunnen meteen met de brontekst aan de slag. Ze leveren een creatieve vertaling die natuurlijk aanvoelt, zodat je boodschap over de taalgrenzen heen dezelfde blijft. 

Klaar om nieuwsbrieven te versturen die doel treffen?