Intussen bestaat Walkie Talkie uit een stevig team van 12. In januari verlaten ze hun karaktervolle stek aan de Steendam voor opnieuw een herenhuis met grandeur, in de al even Gentse Sint-Pietersnieuwstraat. Massief houten ingebouwde wandmeubels, statige vloeren, hoge plafonds, … van slechte smaak kan je hen echt niet verdenken.

Veel meer dan copywriting 

Walkie Talkie bepaalt de pr-strategie voor lifestyle merken, maar gaat verder dan enkel persberichten schrijven en uitsturen. Ze creëert ook content, soms in samenwerking met gespecialiseerde partners voor videoproductie, grafische vormgeving, evenementorganisatie, … De educatieve website playmobilstories is een mooi voorbeeld van sterk doelgroepgerichte content in een interactief jasje.

ECHO: Interne communicatie volgens de Walkie Talkie-principes

Andrew: “Klanten trokken aan onze mouw: kunnen jullie ons ook helpen met interne communicatie? Zodat we onze medewerkers beter kunnen informeren, enthousiasmeren, tot ambassadeur maken? Bij Walkie Talkie zagen we het wel zitten om externe communicatiestrategieën los te laten op interne communicatie. Bedrijven hebben er voordeel bij om hun medewerkers goed te informeren en te enthousiasmeren, zodat die medewerkers op hun beurt content gaan delen via social media. Daarvoor trokken we Fie Maes aan. Met haar stevige ervaring in content marketing en perscommunicatie lijkt ze ons de ideale persoon om ECHO verder uit te bouwen.”

Haakjes zoeken

Andrew: “Als je veel verschillende doelgroepen wil aanspreken, dan maak je best zoveel mogelijk variaties op je basiscontent. Zo kan je met een beperkt budget diverse media bereiken. Bij onze klant MARIE-STELLA-MARIS (Nederlands lifestyle merk) bijvoorbeeld, is er het liefdadigheidsverhaal: Een deel van de winst gaat naar projecten voor schoon drinkwater wereldwijd. Dat is een mooi haakje. De mensen achter een bedrijf zijn ook haakjes, of een ludieke pop-up actie zoals de Halloween Emergency Candy Store van klant Deliveroo. Hoe meer haakjes, hoe meer varianten, hoe meer mediabereik, hoe meer doelgroepen kunnen aangesproken worden.”

Als oma het verstaat dan zit het goed

Ook al dekt de term pr-bureau nog niet de helft van wat Walkie Talkie doet, toch blijft perswerking hun belangrijkste activiteit.

Andrew: “Persberichten schrijven is een métier. Ikzelf blink er niet in uit, maar gelukkig heb ik een pak collega’s die er wel erg straf in zijn. Wij vertrekken van het gegeven dat onze oma moet kunnen vatten waarover het gaat. Het is steeds weer een uitdaging om de aandacht te trekken in een verkleinend (veelal digitaal) medialandschap dat overstelpt wordt door content.”

Interessant allemaal. Zo interessant dat we het niet over onze samenwerking hadden!

Nochtans is Andrew vol lof over Blue Lines: “Jullie zijn van bij het begin ons vast vertaalbureau. Marie en Valérie werkten bij hun vorige werkgever al graag met Blue Lines samen, en terecht. In zes jaar tijd hebben we niet één issue gehad. De vertalingen zitten goed qua feeling en worden altijd op tijd geleverd. De projectmanagers zijn vlot, correct en behulpzaam. We hebben tot nog toe voornamelijk vertalingen naar het Frans nodig. We hebben intern native Franstaligen, maar we willen hen niet belasten met vertaalwerk. Door Blue Lines in te schakelen kunnen we bovendien sneller schakelen. Vlotte teksten vertalen is ook echt een ambacht. Je moet de fijne gevoeligheden meenemen, je moet je inleven in de topic. Het activerende mag niet verloren gaan. Kwinkslagen en knipogen moet een anderstalig volwaardig alternatief krijgen.”

 

Een mooi besluit: wie weet kunnen we in de toekomst nog wel meer voor elkaar betekenen. Laat ons eens verder praten.

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?