Wat aan de late kant en licht gestrest door een duif in de eventruimte, kwam ik binnengevallen in de hippe Kruitfabriek in Vilvoorde. En net als die verwarde duif, was ik daar ook een beetje de vreemde eend in de bijt. Eén enkele content creator in een zee van digital marketeers. Nooit meegemaakt.

“Mooi zo”, dacht ik, want ik had me net ingeschreven om een beter beeld te krijgen van wie jullie, marketeers, precies zijn. Waar jullie van wakker liggen, waarmee jullie het altijd zo druk-druk-druk hebben, en naar welke soort content support jullie dan écht op zoek zijn. Gewapend met al die vragen trok Sherlock Anneleen op onderzoek uit. 🕵️‍♀️

 

Al snel kwam ik terecht in een bubbel van hyperspecifieke, met jargon doorspekte marketingkennis:

  • Over de regelgeving rond GDPR, die in België al bij al meevalt, maar dat je toch moet opletten met al die consent buttons.
  • Over hoe surveyvragen altijd een zekere bias bevatten.
  • Over de 28 privacyvragen die je beter stelt aan potentiële dataresearchpartners.
  • Over de Metaverse en hoe de makers (volgens zichzelf) bezig zijn met responsible innovation.

 

Best interessant om jullie eens te observeren in jullie natuurlijke habitat. Ik zat op het puntje van m’n stoel: wat dachten jullie van alle info die hier op een dienblaadje werd gepresenteerd? Gingen jullie ermee akkoord? Of net niet? Met welke aspecten hadden jullie moeite? Want ja, het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, toch?

Maar op het einde van de rit hoorde ik niemand ook maar één (kritische) vraag stellen.

 

Ik zag vooral de angst in jullie ogen toenemen:

  • Ik dacht dat ik die GDPR-shit onder controle had, maar zo te zien sta ik nog nergens.
  • Ik dacht dat die customer survey in orde was, maar ook die moet ik helemaal herzien.

 

Niks geen ‘ontspannend uitje’, jullie to-dolijst was zonet schrikwekkend langer geworden. Ethiek leek wel het laatste onderwerp dat ik hier zou durven aan te snijden.

 

“Colaatje?”

 

Toen we eenmaal aan het netwerken mochten, vertelde ik over Blue Lines. Hoe we niet alleen een vertaalbureau zijn, maar ook aan contentcreatie doen. “Kwestie van online marketeers wat meer ademruimte te geven”, mompelde ik er wat ongemakkelijk bij. Little did I know dat ‘wat meer ademruimte’ een serieus understatement was.

Iemand vertelde me hoe absurd het soms is om duizenden vacatures uit te schrijven en massaal TikTok-video’s te maken om ‘de jeugd’ aan te spreken voor bakken nieuwe functies, terwijl je niet eens zeker weet of je eigen marketingteam het volgende jaar nog haalt door de vele besparingen.

Een ander fluisterde me stiekem toe hoe onzeker jullie zich soms voelen bij heel dat GDPR-gedoe. En dat jullie creativiteit afgekraakt wordt voor ze zelfs nog maar tot leven kan komen. Dat passeerde zelfs meermaals de revue.

Jullie verhalen wezen duidelijk op een gebrek aan controle. Hoe kan je als individuele marketeer grip krijgen op een log bedrijf, waarin jij slechts één van de radertjes bent? Over mijn frietje met ketchup gebogen, knikte ik bij alle bezorgdheden die jullie met me deelden. Marketeer zijn is blijkbaar al lastig genoeg, laat staan een ethische marketeer …

Toch bleef mijn conclusie dezelfde: wat jullie nodig hebben is ademruimte. Mentale wiggle room om na te denken over verandering.

Een rustpunt om wat meer vraagtekens te kunnen plaatsen: “Waar ben ik in godsnaam mee bezig?” en: “Hoe kan ik ethischer te werk gaan bij het afvinken van mijn to-do’s?”. Natuurlijk niet door nog meer hooi op je vork te nemen, denk ik dan. Maar wél door wat je sowieso al doet, een tikkeltje anders aan te pakken. En zo een digitale force for good te zijn, zonder lepe trucs en bedenkelijke afgereden kantjes.

 

Hear me out.

 

Weet je, volgens mij zit het ‘m eerder in de kleine dingen:

  • Een kritische vraag durven te stellen rond privacy in je volgende meeting.
  • Extra alert zijn voor het mentale welzijn van je team en (potentiële) klanten. Wat is nuttige content om online te delen, en wat is digitaal zwerfvuil?
  • Geen dingen klakkeloos kopiëren van concullega’s. Als zij het zo doen, kan jij het misschien eens anders testen?
  • Een mismatch in het bedrijf durven aan te kaarten. Wat we hier online zeggen, strookt niet met wat we offline doen!
  • To-do’s durven te schrappen omdat bepaalde marketingactiviteiten gewoon niet meer van deze tijd zijn.

 

Want ethische marketing gaat verder dan GDPR-regels afvinken. Het is een state of mind. Eentje waaraan ook jij je vandaag al kunt wagen, zonder bergen extra werk te creëren. Echt waar. Beloofd.

Breathe in, breathe out.
You can do this ethical thing.

 

Anneleen

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?