Toegegeven: de contentkalender is een prima houvast om marketingprojecten te organiseren en alles overzichtelijk te houden voor iedereen die eraan meewerkt. Toch voelen we een jaar later enige weerstand om de tool in te zetten. En bij onze klanten merken we die weerstand ook.

Want garandeert dit tijdrovende proces ook écht content die er BOENK op is?

 

Contentkalender = plannen om te plannen?

Onze claim dat te ver vooruitplannen en te streng vasthouden aan die planning belemmerend werkt, valt niet met cijfers te staven.

Wat we wél ondervinden door met klanten samen te zitten over hun contentworkflow, is:

  • Dat de rush om content online te krijgen ‘zoals afgesproken’, veel stress oplevert, maar niet altijd de meest inspirerende content.
  • Dat ze zich weleens blindstaren op de planning, waardoor ze gouden contentkansen aan hun neus laten voorbijgaan en leuke ideeën laten varen.
  • En omgekeerd: dat ze veel werk (en geld) in een uitgebreide planning steken, maar enkele weken later toch switchen naar freestyle.

 

Voor ons een duidelijk signaal om het over een andere boeg te gooien en voorlopig onze downloadbare contentkalender te vervangen door een aanpak die meer mindful en agile is.

 

De ‘maar’: wanneer is de contentkalender wél een lifesaver?

Ons zusterbedrijf Outsource Communications pakt ook dit jaar weer uit met een gratis te downloaden template.

Waarom zij wel, en wij niet? Wel, Outsource gebruikt de tool vooral in bedrijven waar het moeilijk is om de communicatiestroom consistent en het tempo erin te houden. Dan heb je een duidelijke en overzichtelijke centrale structuur nodig, zoals een