Toegegeven: de contentkalender is een prima houvast om marketingprojecten te organiseren en alles overzichtelijk te houden voor iedereen die eraan meewerkt. Toch voelen we een jaar later enige weerstand om de tool in te zetten. En bij onze klanten merken we die weerstand ook.

Want garandeert dit tijdrovende proces ook écht content die er BOENK op is?

 

Contentkalender = plannen om te plannen?

Onze claim dat te ver vooruitplannen en te streng vasthouden aan die planning belemmerend werkt, valt niet met cijfers te staven.

Wat we wél ondervinden door met klanten samen te zitten over hun contentworkflow, is:

  • Dat de rush om content online te krijgen ‘zoals afgesproken’, veel stress oplevert, maar niet altijd de meest inspirerende content.
  • Dat ze zich weleens blindstaren op de planning, waardoor ze gouden contentkansen aan hun neus laten voorbijgaan en leuke ideeën laten varen.
  • En omgekeerd: dat ze veel werk (en geld) in een uitgebreide planning steken, maar enkele weken later toch switchen naar freestyle.

 

Voor ons een duidelijk signaal om het over een andere boeg te gooien en voorlopig onze downloadbare contentkalender te vervangen door een aanpak die meer mindful en agile is.

 

De ‘maar’: wanneer is de contentkalender wél een lifesaver?

Ons zusterbedrijf Outsource Communications pakt ook dit jaar weer uit met een gratis te downloaden template.

Waarom zij wel, en wij niet? Wel, Outsource gebruikt de tool vooral in bedrijven waar het moeilijk is om de communicatiestroom consistent en het tempo erin te houden. Dan heb je een duidelijke en overzichtelijke centrale structuur nodig, zoals een euh … contentkalender! Alleen zo weet je zeker dat iedereen van dezelfde basis vertrekt, de juiste deadlines meekrijgt en dezelfde concrete doelstellingen nastreeft. Zeker als we praten over veel content op verschillende platformen, is deze planning een echte lifesaver.

 

De ‘maar’ bij de ‘maar’: wanneer wordt plannen contraproductief?

Want sure, contentplanning kán mindful en efficiënt zijn. Zolang je deze rode vlaggetjes maar niet negeert:

 

🚩 Je gaat in automatische piloot

Een keukenmedewerker bij McDonald’s maakt elke burger volgens een vast recept, in de juiste verpakking, gedropt in de juiste gleuf. Oké, misschien een tikkeltje overdreven, maar klakkeloos je contentkalender volgen is niet zo heel anders.

Je bent minder bewust bezig met wat er op dit moment leeft: waar je (potentiële) klanten van wakker liggen of welke vragen ze hebben. Je produceert om de gleufjes aan te vullen – je blog of sociale media actueel houden, bijvoorbeeld – en dreigt je businessrealiteit uit het oog te verliezen. En soms vergeet je zelfs het augurkje.

💡 Check elke week even met elkaar. Misschien heeft iemand wel iets opgevangen in de wandelgangen dat spannender of belangrijker is dan onze ingeplande posts?

 

🚩 Je praat over hetzelfde als de rest

Waar dat augurkje ineens vandaan komt? Wel, da’s het verrassingseffect, de originele insteek, de secret sauce die jouw post anders maakt dan alle andere in de LinkedIn-spits.

Na twee uur content plannen wordt Dikketruiendag immers voor iedereen een topthema voor week 42. Ook voor je concurrenten dus, die dezelfde top-topicalkalender uitkamden op zoek naar inspiratie. En een aanlokkelijke pièce de resistance kun je dat niet meteen noemen … Zo belangrijk, dat augurkje!

💡 Kies twee top topicals per jaar die écht relevant zijn voor jouw business en waaraan je op actieve manier kan bijdragen. Voor ons is dat bijvoorbeeld: dag van de vertaling en dag van de augurk. Oké, sorry, ’t is niet meer grappig.

 

🚩 Je gaat je inspiratie te veel extern zoeken

Snel nog wat websites doorploegen om die contentkalender toch maar ingevuld te krijgen? Been there, done that! En op zich is daar niets mis mee. Alleen: de meest unieke content zal per definitie geïnspireerd zijn op wat zich écht afspeelt binnen je bedrijf. De interne keuken, om het zo maar te zeggen (see what I did there?).

💡 Inspiratie nodig? Die vind je in de wandelgangen! Praat met projectmanagers, salesmensen, floormanagers, freelancers en ga zo maar door. Waar zijn ze mee bezig? Wat leren ze bij? En wat zou nu écht interessant zijn om daarover eens te delen? Jouw inhouse talent is een goudmijn: de Big Mac van de contentinspiratie, so to speak.

 

🚩 Je breekt je hoofd om toch maar iets over een bepaald thema te posten

Contentkalenders durven weleens voor ‘analysis paralysis’ te zorgen. Met andere woorden: door het bos de bomen – of door de planning de content – niet meer zien. Je worstelt met TOFU’s, MOFU’s en BOFU’s, terwijl je klanten gewoon een lekkere cheeseburger willen. Hierdoor word je content té doordacht. En dat voel je als lezer. De content is dan precies niet voor jou geschreven, maar alleen voor strategische doeleinden.

💡 Durf hier en daar een gat laten in je contentplanning. Zo kan je experimenteren met spontane, creatieve content die niet aan het vaste recept voldoet. Durf te creëren vanuit je buikgevoel. Niet omdat het moet, maar omdat je écht iets te vertellen hebt. Plots, zomaar.

 

Genoeg van al die content fastfood?

Laat je kalender dan eens helemaal los en ga voor een meer intuïtieve aanpak. Hoe die workflow er precies uitziet, is natuurlijk afhankelijk van bedrijf tot bedrijf, maar zo zien wij het ongeveer:

 

01

Ontdek waar je sales- & HR-mensen van wakker liggen

Wat zijn hun doelstellingen? Wie willen ze bereiken en welke obstakels komen ze onderweg tegen?

02

Bedenk een haalbare ‘content cascade’ rond een van die thema’s

Bijvoorbeeld: we richten ons op kleine brouwerijen door een podcast rond nieuwe en opmerkelijke craft beers te maken. Dankzij de respons op de podcast leggen we contacten met wie we kennismakingsmeetings inplannen. Tijdens die meetings leggen we een korte survey voor. De resultaten publiceren we als lead magnet in de vorm van een downloadbare whitepaper op onze site.

03

Overloop elke week kort alles samen

Pas je formats aan waar nodig en bespreek ad hoc ook extra ‘hot topics’.

04

Rinse & repeat!

 

 

We zijn zelf volop aan het experimenteren met deze methode. ‘Off the beaten track’ gaan is best spannend: het vergt aanpassingen in je mindset, gewoontes en processen. Maar het eindresultaat is een doeltreffende contentmethode op maat, die je team écht helpt en stimuleert om de doelstellingen te bereiken.

En als er iets is wat we met dit alles willen meegeven, of je nu een contentkalender gebruikt of niet, dan is het dit: blijf nieuwsgierig en trek naar de keuken. Misschien vinden ze daar op een kalme dag anders de ultieme secret sauce uit, en zou jij het nooit geweten hebben.

 

 

Heb je zelf nog aanvullingen? Vragen of bedenkingen?

Stuur ons dan een mailtje. We brainstormen er graag over mee!

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?