Eerlijk: ik zou het niet weten. Wat ik wel weet, is dat onze kijk op business doen gealigneerd is met onze persoonlijke waarden. Thuis socio-ecologisch bewuste keuzes maken maar niet in je bedrijf? Dat klopt gewoon niet. Als ik dan toch een persoonlijke definitie van bedrijfscultuur mag geven, dan denk ik dat je bedrijfscultuur de praktische vertaling is van de waarden en maatschappelijke visie van de founders, gedragen door de medewerkers. Vooral dat laatste is belangrijk, anders is je cultuur niet authentiek.

Gealigneerde waarden

Een van onze laatste recruits zei het zo: “wat jullie op de website vertellen over people & planet heeft me over de streep getrokken, voor dat soort bedrijf wil ik werken.” Je oogst dus wat je zaait. Als je bedrijf ook publiek een bepaalde kaart trekt, dan zal je automatisch op de radar komen van mensen die je ideeën en visie kunnen smaken. Gealigneerde waarden en bedrijfscultuur gaan daarom vaak hand in hand.

Pingpong is geen cultuur

Pingpong is sport. Nee, serieus. Je weet wel wat ik bedoel. Het kantoor waar de pingpongtafel van bij het binnenkomen in het oog springt en “we zijn hard met welzijn bezig” schreeuwt. Het is wellicht goedbedoeld, maar welzijn of happiness op het werk is meer dan dat. Je creëert geen cultuur met alleen balletjes en paletjes.

Waarden: laat mij eens ranten

Ik hou niet van de term waarden. Veel te beladen, en vaak ronduit gecompromitteerd. Denk maar aan hoe waarden en normen vooral in de mond wordt genomen door mensen die vluchtelingen wegzetten als vuil en illegaal, om maar een voorbeeld aan te halen. Maar dat terzijde. Bij Blue Lines geloven we in gelijke kansen, in respect voor elke mens ongeacht achtergrond, geloof, geslacht of geaardheid.

En we geloven dat iedereen in de mate van het mogelijke verantwoordelijkheid moet nemen om de klimaatcrisis het hoofd te helpen bieden. Sommigen zullen ons nu woke noemen. Geen probleem voor ons, want woke betekent eigenlijk niet meer dan opkomen tegen onrecht en ongelijkheid. Wie is daar nu tegen?

Schrik?

Het is me al vaker gevraagd: “Stef, heb je geen schrik klanten te verliezen door als founder standpunten in te nemen?” Het antwoord is simpel: nee. Meer nog, willen we werken voor bedrijven die voor de hand liggende zaken als een eerlijk loon of respect voor onze planeet met de voeten treden? Vergeet ook niet dat we met onze keuzes en standpunten ook op de radar komen van het soort bedrijven en organisaties die ook inzetten op people & planet. Opnieuw die gealigneerde waarden dus.

Zebra: de kudde groeit

Door te zijn wie we zijn, en daarover te communiceren, werken we ondertussen voor een hele rist zogenaamde zebrabedrijven. Zebrabedrijven zijn purpose driven en hechten het nodige belang aan mens en planeet. Ze denken altijd op de lange termijn, en kijken dus verder dan kwartaalwinst. Zebrabedrijven doen het gemiddeld beter dan bedrijven die het kortetermijndenken aanhangen, en winst voor alles plaatsen. En het goede nieuws: er zijn steeds meer zebra’s. Neem maar eens een kijkje op www.re-story.be, die kennen er alles van.

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?