Enfin, in werkelijkheid liep het net iets anders. We hadden een naam nodig en wilden creatief zijn. Vertalers hebben die drang, zo nu en dan. En dus namen we een wit blad met blauwe lijntjes en gingen we op zoek naar een naam met ballen. Een coole, catchy naam die goed bekte en bleef plakken – in het hoofd én op papier. Zonder communicatieclichés, vertaaltrucjes of andere dooddoeners van formaat.

Na een week wikken en wegen was ons lijstje met mogelijke namen langer dan ons boodschappenlijstje voor de buurtbarbecue en hadden we punthoofden van al dat nadenken. Geen zicht, geloof me. Toen we terugkeerden naar ons oorspronkelijke lijstje, bleven we keer op keer hangen bij Blue Lines. Die naam paste perfect op het bovenste lijntje van het witte blad en voldeed aan al onze eisen: creatief, origineel, voorzien van ballen en nog eens goed bekkend ook. De rest is geschiedenis.

PS: Hou toch maar de credits in de gaten bij het volgende album van Massive Attack!

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?