Er is natuurlijk veel meer dan alleen maar de ranking. Op je zoektocht naar de juiste persoon hou je het best ook rekening met je sector, de gewenste tone of voice, de doelgroep … En dan is er nog die andere vraag die veel marketeers zich stellen: kies ik voor een freelance copywriter of voor een copywriting agency?

Over de verschillen tussen een freelancer en een agency doen er heel wat mythes de ronde. We zetten de belangrijkste even op een rijtje:

01

Een freelancer is sneller en flexibeler

Freelancers kunnen er meteen invliegen terwijl bureaus je projecten op de lange baan schuiven. Is dat zo? In de realiteit werken ze natuurlijk allebei met een agenda. Omdat bureaus een uitgebreid netwerk aan copywriters hebben, is daar vaak net meer capaciteit voor een lastminute-opdracht. Bij agencies blijft de inkt ook dag in dag uit vloeien, want de vakantie van de ene copywriter wordt altijd wel opgevangen door een andere.

02

Een bureau is duurder

Als je deze mythe mag geloven, rekent een schrijfbureau nog enthousiaster door dan een doorsnee garagist (of is dat ook een mythe, dat van die garagist? ;-). In de praktijk lopen de prijzen voor copywriting sterk uiteen, zowel onder freelancers als agencies. Een zeldzame specialist in een niche kan makkelijk 100 euro per uur rekenen, terwijl je op de online biedmarkt wel een broodschrijver zal vinden die voor 30 euro per uur in de pen wil kruipen. Toegegeven: je zal sneller een goedkope freelancer te pakken krijgen dan een goedkoop agency, maar de vraag is natuurlijk ook wat je ervoor terugkrijgt. Ons advies? Zorg dat je de juiste persoon kiest en kijk niet alleen naar het uurtarief. Een goede schrijver is echt wel goud waard.

03

Een bureau zorgt voor meer werk

Als je met een freelancer samenwerkt, neemt die ene persoon alle touwtjes in handen. Bij een agency volgt een projectmanager mee het hele schrijfproject op. Als opdrachtgever sta je dus in contact met twee personen: de copywriter en de projectmanager. Dat zorgt misschien voor een gesprek en een mailtje meer, maar het heeft anderzijds ook als voordeel dat er een tweede paar ogen en extra knowhow aan te pas komen. Wij vragen bijvoorbeeld altijd aan onze klanten om deze checklist in te vullen. Zo zijn we meteen goed gebrieft en zitten we snel op dezelfde golflengte. Nog een voordeel is dat je, als je de teksten in meerdere talen nodig hebt, direct ook voor de vertaling bij diezelfde projectmanager terechtkan.

04

Een bureau is minder persoonlijk

Bij een schrijfproject is het menselijk aspect enorm belangrijk. Er moet een klik zijn met de copywriter en je moet elkaar goed begrijpen om tot het juiste resultaat te komen. Daarom heb je graag een persoonlijk gesprek met de schrijver. Met een freelancer werk je een-op-een aan je projecten, terwijl er bij een bureau meerdere mensen voor jou in de weer zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je dan als opdrachtgever minder bij de opdracht betrokken wordt. Integendeel: je staat zowel in contact met de projectmanager als met de copywriter. Je wordt dus te allen tijde op de hoogte gehouden van de status van je project en je kan bij een agency, net als bij een freelancer, met al je vragen, opmerkingen en ideeën terecht.

05

Topschrijvers werken enkel zelfstandig

Waarom zou een topschrijver voor een agency werken? Wel, als agency horen we deze redenen het meest:

  • ik krijg veel diverse opdrachten binnen en kan diegene selecteren die echt op mijn lijf geschreven zijn
  • ik weet zeker dat ik een continue instroom aan schrijfwerk krijg
  • de commerciële inspanningen en administratie kan ik overlaten aan het bureau. Ik hoef me enkel te focussen op mijn echte passie: schrijven.

Wij als bureau werken dus ook met freelancers. Aan de hand van strenge selectieproeven blijven we continu de beste copywriters rekruteren. Zo ontstaat er met de jaren een eigen netwerk van toppers, elk met hun eigen kwaliteiten en specialisaties. Op die manier kan de projectmanager voor elk project de meest geschikte copywriter aan het werk zetten. Nog enkele tips: vraag naar voorbeeldteksten om te beoordelen of de stijl je wel bevalt. Laat bij grotere schrijfopdrachten eerst een stukje tekst schrijven en geef daar feedback op, voordat de copywriter het volledige tekstvolume onder handen neemt.

Onze conclusie? Goede content is het nieuwe goud. Kies dus heel zorgvuldig de juiste copywriter uit, of dat nu via een agency gaat of rechtstreeks. Zorg dat je de juiste klik voelt qua tone of voice en onderlegdheid. Focus niet te veel op het uurtarief, maar denk ook na over de ROI of het rendement.

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?