Hashtags #basics

Laten we beginnen bij het begin. Hashtags zijn aanklikbare sleutelwoorden die het bereik van je bijdragen vergroten. Hoe? Wel, als gebruiker kan je hashtags volgen. LinkedIn houdt je dan op de hoogte van alle updates over dat topic. Samengevat: met een welgemikte #grasmaaier bereik je de hele grasmaaiercommunity, van fabrikanten tot de enthousiasteling die op zondagvoormiddag vrolijk zijn gazonnetje millimetert.

 

Enkele basics op een rijtje:

  • Gebruik geen spaties in een hashtag. Wil je er toch verschillende woorden in? Maak dan gebruik van hoofdletters, à la #TeamBlueRocks.
  • Zet geen leestekens of emoji’s in je hashtags.
  • Tag met mate. 3 tot 5 hashtags per bijdrage is op LinkedIn de sweet spot.
  • Kies enkel voor hashtags die relevant zijn voor je content.

 

💡 O ja: hashtags in comments, artikels en kopteksten van gebruikersprofielen en bedrijfspagina’s verschijnen niet in hashtag feeds. Ze zijn zoals zo’n parasolletje in een cocktail: leuk, maar behoorlijk nutteloos.

Zo, nu heb je de basics onder de knie. Met de volgende tips schop je het in geen tijd tot #pro.

 

 

01

Zorg voor een balans tussen populaire en niche hashtags

De populairste hashtags boosten het bereik van je bijdragen het meest, toch? Ja en nee. Hashtags met miljoenen volgers worden zo veelvuldig gedeeld dat jouw ene #marketing-post al snel tussen de rest verdwijnt. Resultaat: slechts een handvol gebruikers merkt jouw bijdrage op. Kies daarom voor een evenwichtige mix van grote en kleine hashtags (met 10.000 volgers of minder). Dé succesformule: 2 grote en 1 kleine, of 3 grote en 2 kleine.

💡 Een eenvoudige zoekopdracht volstaat om het aantal volgers van een hashtag te achterhalen. Heb je daar, net zoals wij, geen geduld voor? Met deze handige Chrome-extensie heb je de hashtag maar met je cursor aan te wijzen!

02

Spreek de juiste taal, letterlijk

Dilemma: kies je voor #duurzaamheid met 10.000 volgers of #sustainability met ruim 13 miljoen volgers? Go big or go home, hoor ik je al zeggen. Toch moet je ervan uitgaan dat van die 13 miljoen volgers maar een (heel) klein deel Nederlandstalig is. Stel jezelf dus de vraag: hoe relevant is de Engelse term voor mijn doelpubliek? Of omgekeerd: pak je uit met een game-changing product of dienst, overweeg dan om je content in het Engels te vertalen.

💡 Experimenteer met hashtags in de lopende tekst. De blauwe markeringen maken je tekst dynamischer en aantrekkelijker.

03

Lanceer je eigen hashtag

Behalve het fancy-gehalte zijn er nog andere, praktischere redenen om je eigen hashtag(s) te introduceren. Enerzijds kunnen gebruikers zo makkelijk inpikken op jouw activiteit of ideeën. Hoe meer content en reacties, hoe meer zichtbaarheid en hoe groter de hype. Anderzijds is het ook gewoon handig om al die content te verzamelen, de gesprekken erover te volgen en er waardevolle feedback uit te halen. Win-win!

💡 Spiek ook eens bij je connecties en concurrenten voor leuke, goed scorende hashtags. We vertellen het niet door, beloofd!

04

Tag alleen wanneer @-mention niet mogelijk is

Personen of bedrijven tag je beter via de @-mentionfunctie. Zo worden zij meteen genotificeerd en kan jij weer een extra hashtag inzetten. Schrijf je over een evenement? Dan is de kans groot dat er een hashtag voor bestaat (denk bijvoorbeeld aan #belgianmarketingawards of #batibouw2022). Hetzelfde geldt voor campagnes en zelfs voor sommige top topical dagen. Hou je ogen open en doe waar nodig wat extra research.

💡 Heeft de inhoud van je post betrekking op een bepaalde plaats of locatie? Taggen die handel! #gent #doknoord

05

Hou je hashtags bij

De tip der tips: leg een pool aan van interessante hashtags. In een aparte tab van je contentkalender bijvoorbeeld. Groepeer ze per thema of marketingsegment en noteer er voor de handigheid het aantal volgers bij. Neem er ook je geclaimde hashtags in op, zodat je niet telkens je bedrijfspagina hoeft af te schuimen voor die ene parel van een paar maand geleden. Dit overzicht is niet alleen handig voor jezelf, ook voor je collega’s kan het een echte lifesaver zijn.

 

Download de contentkalender

En krijg een overzichtelijke jaarkalender met dé top topicals van 2022, tips om goede hashtags te selecteren, de ideale afmetingen voor social media …

 

 

 

💡 Inspiratie nodig? We lijsten de populairste LinkedIn-hashtags even voor je op.

#innovatie (38,8 miljoen volgers)
#digitalmarketing (27,5 miljoen volgers)
#technology (26,4 miljoen volgers)
#futurism (23,5 miljoen volgers)
#marketing (20,3 miljoen volgers)
#socialmedia (19,7 miljoen volgers)
#socialnetworking (19 miljoen volgers)
#venturecapital (19,3 miljoen volgers)
#motivation (15,7 miljoen volgers)
#duurzaamheid (13,2 miljoen volgers)
#healthcare (9,7 miljoen volgers)
#education (9,6 miljoen volgers)
#design (5,8 miljoen volgers)
#sales (5,8 miljoen volgers)
#fundraising (5, 7 miljoen volgers)
#construction (4,7 miljoen volgers)
#realestate (4,1 miljoen volgers)
#business (3,6 miljoen volgers)
#leadership (3,1 miljoen volgers)
#jobs (2,8 miljoen volgers)

Meer tips, tricks en weetjes ontvangen?